Περιοδικό Ιστορία
ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ
Μια νοσταλγική και αποκαλυπτική βιογραφία της μεταπολεμικής γενιάς απο το '40 ως σήμερα...
Ιστορία Εικονογραφημένη
Ηλεκτρονικό κατάστημα Πάπυρος Online

3 ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ

Το θωρηκτό «Αβέρωφ» ήταν την εποχή του το πιο σύγχρονο και ισχυρό πλοίο στην Aνατολική Μεσόγειο και ιδιαίτερα στο Αιγαίο. Ναυπηγήθηκε στα ναυπηγεία του Oρλάντο στο Λιβόρνο της Ιταλίας την περίοδο 1908-1911, και εντάχθηκε στο τότε Ελληνικό Βασιλικό Ναυτικό. Καθελκύστηκε στις 12 Μαρτίου 1910 και παραδόθηκε στη χώρα μας στις 16 Μαΐου 1911, και αμέσως απέπλευσε με κυβερνήτη τον πλοίαρχο Ι. Δαμιανό για την Αγγλία προκειμένου να λάβει μέρος στις εορτές στέψης του Βασιλέως Γεωργίου Ε΄ στο Πόρτσμουθ, αλλά και για να εφοδιασθεί με πυρομαχικά. Κατά την εκεί μεθόρμιση στις 19 Ιουνίου προσάραξε σε ύφαλο και χρειάστηκε να δεξαμενιστεί. Τότε σημειώθηκαν κάποια επεισόδια απειθαρχίας, οπότε λίγες μέρες μετά, στις 8 Ιουλίου, ο κυβερνήτης αντικαταστάθηκε από τον πλοίαρχο τότε Παύλο Κουντουριώτη, που πέτυχε την αποκατάσταση της τάξης και τη μέγιστη απόδοση του πλοίου. Την 1η Σεπτεμβρίου του ίδιου χρόνου κατέπλευσε στο Φάληρο, όπου οι Έλληνες του επιφύλαξαν ενθουσιώδη υποδοχή. Κόστισε συνολικά 25.000.000 χρυσές ελληνικές δραχμές. Το 1/3 της τιμής του το κατέβαλε ο εθνικός ευεργέτης Γεώργιος Αβέρωφ και τα 2/3 το ελληνικό δημόσιο με εξωτερικό δανεισμό. Αξίζει να σημειωθεί ότι και οι Τούρκοι είχαν ενδιαφερθεί για την αγορά του πλοίου, αλλά άργησαν να καταθέσουν την προσφορά τους, όπως επίσης και ότι η ελληνική κυβέρνηση πέτυχε τελική τιμή κατά 2.000.000 δρχ. χαμηλότερη από το ποσό που πρόσφερε το Ιταλικό Βασιλικό Ναυτικό για το αδελφό πλοίο «Πίζα».
Το «Αβέρωφ» ήταν από τα πιο σύγχρονα πολεμικά της εποχής του, εξασφαλίζοντας το τεχνολογικό προβάδισμα στο στόλο του Αιγαίου. Ατμοκίνητο, έπλεε με ταχύτητα 23 κόμβων και είχε πλήρωμα 20 αξιωματικούς και 670 ναύτες. Αμέσως έγινε η ναυαρχίδα του απηρχαιωμένου ελληνικού στόλου. Σε επιχειρησιακό επίπεδο άλλαξε τις ισορροπίες στο Αιγαίο. Με κυβερνήτη τον ναύαρχο Παύλο Κουντουριώτη ηγήθηκε των ελληνικών ναυτικών δυνάμεων στους Βαλκανικούς Πολέμους του 1912-13. Οι  νικηφόρες ναυμαχίες της Έλλης και της Λήμνου κατά του τουρκικού στόλου διέλυσε τις προσδοκίες του Σουλτάνου και της Υψηλής Πύλης για τον έλεγχο του Αιγαίου.
Τον Οκτώβριο του 1918 το «Αβέρωφ» ύψωσε την ελληνική σημαία στην Κωνσταντινούπολη, καθώς η χώρα μας ήταν μία από τις νικήτριες δυνάμεις του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Συμμετείχε στη Μικρασιατική Εκστρατεία, μεταφέροντας στρατεύματα και παραλαμβάνοντας τους πρόσφυγες μετά την Καταστροφή. Tο 1941 είχε καταφέρει να διαφύγει από την Ελευσίνα (παρά την αρχική εντολή να αυτοβυθιστεί ώστε να μην πέσει στα χέρια των Γερμανών) και να πλεύσει με τον υπόλοιπο ελληνικό στόλο στη Μέση Ανατολή, όπου χρησιμοποιήθηκε ως πλοίο συνοδείας νηοπομπών στον Ινδικό Ωκεανό. Τον Οκτώβριο του 1944, με την απελευθέρωση και το τέλος του πολέμου, είχε επιστρέψει πανηγυρικά επικεφαλής του κύριου μέρους του ελληνικού στόλου.
Το εύδρομο καταδρομικό, που συνδέθηκε άρρηκτα με τον ναύαρχο Κουντουριώτη και την πολιτική πίστη του Ελευθερίου Βενιζέλου στη ναυτική ισχύ της Ελλάδας, παροπλίστηκε το 1951 και μέχρι το 1983 ήταν αγκυροβολημένο στον Πόρο. Το 1984 το Πολεμικό Ναυτικό αποφάσισε να το μετατρέψει σε πλωτό μουσείο και το μετέφερε στο Φάληρο. Εκεί βρίσκεται έκτοτε, και τιμά με την παρουσία του το Ελληνικό Ναυτικό και τη ναυτική κληρονομιά της Ελλάδας.
 Οφείλουμε να μη διαθέτουμε μόνο πατριωτική ευαισθησία, αλλά και να μην έχουμε κοντή μνήμη· οφείλουμε να θυμόμαστε τα γεγονότα που ανέδειξαν το θωρηκτό «Αβέρωφ» σε «κιβωτό» εθνικών αγώνων και, μακριά από στείρους εθνικισμούς, να το αντιμετωπίζουμε με τον σεβασμό που του αξίζει.
 ΔΙΟΝΥΣΗΣ Ν. ΜΟΥΣΜΟΥΤΗΣ

#517 Ιούλιος - 4,50€

 3 ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ
του Διονύση Ν. Μουσμούτη
Διαβάστε περισσότερα >>
 6 ΤΟ ΘΩΡΗΚΤΟ «ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΒΕΡΩΦ»
του Λυκούργου Αρεταίου
Διαβάστε περισσότερα >>
 17 Ο ΠΟΛΥΤΑΡΑΧΟΣ ΒΙΟΣ ΤΟΥ ΠΑΥΛΟΥ ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗ (1855-1935)
του Ιωάννη Σ. Παπαφλωράτου
Διαβάστε περισσότερα >>
 31 Η ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΥΛΛΑ
του Παναγιώτη Σουλτάνη
Διαβάστε περισσότερα >>
 38 Η ΑΡΧΑΙΑ ΑΙΓΙΝΑ
του Αναστάσιου Δ. Καραγιάννη
 48 Η ΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΕΙΚΟΝΟΚΛΑΣΤΩΝ
του Ντομινίκ Παλαντίλ
Διαβάστε περισσότερα >>
 55 Ο ΝΑΠΟΛΕΩΝ ΒΟΝΑΠΑΡΤΗΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΤΖΑΚΟΜΟ ΛΕΟΠΑΡΝΤΙ
του Παύλου Στ. Βασία
 64 Η ΑΓΓΛΟΚΡΑΤΙΑ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ (Μέρος Ε΄)
του ΓΙΩΡΓΟΥ ΓΕΩΡΓΗ
Διαβάστε περισσότερα >>
 77 Ο ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΧΡΕΟΣ ΤΩΝ ΕΠΤΑΝΗΣΙΩΝ
του Νίκια Λούντζη
 85 ΑΙΧΜΑΛΩΤΟΙ ΤΟΥ ΕΜΦΥΛΙΟΥ ΣΤΗ ΜΑΚΡΙΝΗ ΤΑΣΚΕΝΔΗ
της Γιούλης Κόκκορη
Διαβάστε περισσότερα >>
 97 ΠΑΥΛΟΣ ΔΕΛΑΠΟΡΤΑΣ
του Κωνσταντίνου Αλεξίου
 109 ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΝΑΟΙ ΤΟΥ ΑΜΠΟΥ ΣΙΜΠΕΛ
του Φίλιππου Φίλιππα
 113 Βιβλία και Ιστορία ΔΙΟΝΥΣΗΣ Ν. ΜΟΥΣΜΟΥΤΗΣ
Φοίβος Οικονομίδης
Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ.
ΤΟ ΚΚΕ ΚΑΙ ΟΙ ΞΕΝΟΙ ΦΙΛΟΙ (ΕΜΦΥΛΙΟΣ 1945-1949)
Εκδόσεις Λιβάνη, 2011, σελ. 588, τιμή: 17,00 €
Διαβάστε περισσότερα >>
 ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
113 Βιβλία και Ιστορία  ΔΙΟΝΥΣΗΣ Ν. ΜΟΥΣΜΟΥΤΗΣ
118 Επικαιρότητα και Ιστορία ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΑΓΚΟΣ
120 Θέατρο και Ιστορία ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΡΑΠΑΝΑΚΗ
122 Τέχνη και πολιτισμός ΤΟΝΙΑ ΜΑΚΡΑ
124 Ιστορία στο Διαδίκτυο ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΘΕΝΙΤΗΣ
128 Γιατί το λέμε έτσι ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΚΡΙΜΠΑΣ
129 Το Σταυρόλεξο του 21ου αιώνα ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΘΕΝΙΤΗΣ
ΠΑΠΥΡΟΣ ΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ Α.Ε
Πανεπιστημίου 46, Αθήνα, 106 78
Τηλ.: 210 3611880
info@istoria.gr - letters@istoria.gr
Παρουσίαση εκδήλωσης
Εκδοτικός οργανισμός Πάπυρος - Σχεδίαση απο την Webstart - Web hosting απο την Cityhost