Περιοδικό Ιστορία
ΓΟΥΛΦ ΧΟΛ (Τόμος Α')
Η Αγγλία των Τιδόρ τη δεκαετία του 1520 βρίσκεται στα πρόθυρα του χάους...
Ιστορία Εικονογραφημένη
Ηλεκτρονικό κατάστημα Πάπυρος Online

98 Η ΔΡΑΣΗ TOY ΘΩΡΗΚΤΟΥ «ΑΝΤΜΙΡΑΛ ΓΚΡΑΦ ΦΟΝ ΣΠΕΕ» ΚΑΙ TO ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ «ΑΛΤΜΑΡΚ»

To γερμανικό «θωρηκτό τσέπης» «Άντμιραλ Γκραφ φον Σπέε» έδρασε κατά τους πρώτους μήνες του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Αρωγός του υπήρξε το εμπορικό πλοίο «Άλτμαρκ». Η δράση τους εξόργισε τους Βρετανούς, οι οποίοι απεδύθησαν σε έναν αγώνα για να την καταστείλουν. Η σύγκρουση διήρκεσε επι' αρκετούς μήνες και ήταν άνιση. Μολαταύτα, η τελική της έκβαση κρίθηκε μάλλον από συγκυριακούς παράγοντες και από τη χρήση παράνομων μεθόδων.
Tον Δεκέμβριο του 1939 έλαβε χώρα η πρώτη σημαντική ναυμαχία του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. To ιδιαίτερο χαρακτηριστικό γνώρισμά της ήταν ότι διεξήχθη στον νότιο Ατλαντικό Ωκεανό, χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από το θέατρο των επιχειρήσεων στην Ευρώπη. Πρωταγωνιστικό ρόλο στη ναυμαχία αυτή έπαιξε το γερμανικό θωρηκτό Άντμιραλ Γκραφ φον Σπέε, του οποίου η δράση και το τραγικό τέλος πέρασαν στη σφαίρα του θρύλου. Ο «μικρός γίγα-ντας», όπως χαρακτηρίστηκε το συγκεκριμένο πλοίο, έγινε ένα από τα διασημότερα γερμανικά πλοία (μαζί με το θωρηκτό Βίσμαρκ) του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.
Στο παρόν άρθρο περιγράφεται η δραστηριότητα και το άδοξο τέλος του Άντμιραλ Γκραφ φον Σπέε. Επίσης, ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στο εν πολλοίς άγνωστο επεισόδιο, που έλαβε χώρα μεταξύ βρετανικών πολεμικών πλοίων και του γερμανικού εμπορικού «Άλτμαρκ·», μετά την αχρήστευση του γερμανικού   θωρηκτού.   Σημειωτέον  ότι  το «Άλτμαρκ» ήταν το συνοδευτικό πλοίο του «Άντμιραλ Γκραφ φον Σπέε». Τέλος, γίνεται μνεία στη κατάφωρη παραβίαση των κανόνων του Διεθνούς Δικαίου από τη δράοη ορισμένων βρετανικών πολεμικών πλοίων, τα οποία εκτελούσαν τις διαταγές του αρχηγού του Ναυαρχείου Ουίνστον Τσώρτσιλ.
Η δράση του «Άντμιραλ Γκραφ φον Σπέε» στον Ατλαντικό Ωκεανό
Η Συνθήκη των Βερσαλλιών (28 Ιουνίου 1919) σήμανε επισήμως τη λήξη του Α' Παγκοσμίου Πολέμου. Οι όροι τους οποίους υποχρεώθηκε να υπογράψει η γερμανική αντιπροσωπεία ήταν επαχθείς. Μεταξύ σλλων και όσον αφορά τον πολεμικό της στόλο η Γερμανία θα είχε τη δυνατότητα να διατηρήσει μόνο λίγα και παλαιά πλοία. Ειδικότερα, κατά τις αρχές της δεκαετίας του 1920, διέθετε έξι θωρηκτά παλαιού τύπου, έξι ελαφρά καταδρομικά, δώδεκα αντιτορπιλικά, δώδεκα τορπιλοβόλα και μερικά ακόμη βοηθητικά πλοία. Σύμφωνα πάντα με τους όρους της Συνθήκης των Βερσαλλιών, τα σκάφη αυτά δεν θα μπορούσαν να αντικατασταθούν από κάποιο άλλο νεώτερο πριν συμπληρώσουν το εικοστό έτος από την ημερομηνία ναυπήγησής τους. Επιπλεον, κανένα νέο πλοίο δεν θα έπρεπε να ξεπερνά τους 10.000 τόνους συνολικού εκτοπίσματος. Τέλος, περιορισμός υπήρχε ακόμη και για το μέγεθος του διαμετρήματος των πυροβόλων όπλων με τα οποία θα εξοπλίζονταν τα πλοία. To 1924, όταν αρχηγός του Γερμανικού Πολεμικού Ναυτικού ήταν ο ναύαρχος Χανς Τσένκερ, το γηραιότερο θωρηκτό της Γερμανίας συμπλήρωσε τα είκοσι έτη ζωής. Τότε, το ναυαρχείο έθεσε σε εφσρμογή το οχέδιο ναυπήγησης ενός νέου τύπου θωρηκτού. Επισήμως το Γερμανικό Πολεμικό Ναυτικό τα ονόμασε «θωρακισμένα πλοία», ενώ οι Σύμμαχοι τα χαρακτήρισαν ως «θωρηκτά τσέπης», λόγω του μικρού εκτοπίσματός τους. Οι Γερμανοί ναυπηγοί, όμως, πέτυχαν το ακατόρθωτο, κατασκευάζοντας τα ανθεκτικότερο σε θωράκιση, τα ισχυρότερα σε δύναμη πυρός καί τα ταχύτερα θωρηκτά του είδους τους. Πράγματι, το 1931, μετά από τέσσερα έτη μελετών και τρία έτη εργασιών, καθελκύστηκε το πρώτο «θωρηκτό τσέπης», το οποίο ονομάστηκε  «Ντόιτσλαντ». Δύο έτη αργότερα, την 1η Απριλίου 1933, ναυπηγηθηκε το «αδελφό» του πλοίο «Αντμιραλ Σέερ». Αξίζει να σημειωθεί ότι και τα δύο αυτά θωρηκτά ξεπερνούσαν το όριο των 10.000 τόνων εκτοπίσματος (ήταν περί-που 12.100 τόνων το καθένα).

[ Περισσότερα στο τεύχος... ]

Σεπτέμβριος 2008 #483

 3 ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ
του Διονύση Ν. Μουσμούτη
Διαβάστε περισσότερα >>
 6 ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΕΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΤΙΚΕΣ ΑΓΚΥΛΩΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
του Αλέξη Δημαρά
Διαβάστε περισσότερα >>
 10 1833-1929/32: ΕΝΑΣ ΑΙΩΝΑΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
του Δαυίδ Αντωνίου
 19 TO ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ
του Γεράσιμου Γ. Ζώρα
 34 ΤΟ ΩΔΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
του Άρη Γαρουφαλή
 40 1774-1821: ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
του Δημήτρη Δαμασκηνού
 50 TO ΑΝΩΤΕΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΠΑΡΘΕΝΑΓΩΓΕΙΟ ΒΟΛΟΥ
του Χαράλαμπου Γ. Χαρίτου
 60 ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ
του Κυριάκου Ντελόπουλου   
 66 ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΗΣ ΤΑΣΟΥΛΑΣ ΒΕΡΒΕΝΙΩΤΗ ΣΤΗΝ ΠΟΛΥ ΚΡΗΜΝΙΩΤΗ

 70 ΖΗΝΟΒΙΑ Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΗΣ ΠΑΛΜΥΡΑΣ
του Δημήτρη Γ. Θαλασσινού
Διαβάστε περισσότερα >>
 80 Η ΥΠΟΘΕΣΗ TOY ΔΡΑΚΟΥ ΤΗΣ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ
του Γιάννη Ράγκου
Διαβάστε περισσότερα >>
 88 ΤΖΑΙΗΜΣ ΜΑΙΗΣΟΝ
του Φίλιππου Φίλιππα
 90 ΚΟΣΜΑΣ ΠΟΛΙΤΗΣ: ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΣΧΕΣΕΙΣ TOY ME ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ
της Σταυρούλας Γ. Τσούπρου
Διαβάστε περισσότερα >>
 98 Η ΔΡΑΣΗ TOY ΘΩΡΗΚΤΟΥ «ΑΝΤΜΙΡΑΛ ΓΚΡΑΦ ΦΟΝ ΣΠΕΕ» ΚΑΙ TO ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ «ΑΛΤΜΑΡΚ»
του Ελευθερίου Ηλ. Καντζίνου
Διαβάστε περισσότερα >>
 ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
111   Βιβλία και Ιστορία ΔΙΟΝΥΣΗΣ Μ. ΜΟΥΣΜΟΥΤΗΣ
120   Τέχνη και πολιτισμός ΤΟΝΙΑ ΜAKPA
122   Θέατρο και Ιστορία ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΡΑΠΑΝΑΚΗ
124   Ιστορία στο Διαδύκτιο ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΘΕΝΙΤΗΣ
128   Γιατί το λέμε έτσι; ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΚΡΙΜΠΑΣ
129   To ιστορικό Σταυρόλεξο ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΘΕΝΙΤΗΣ
ΠΑΠΥΡΟΣ ΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ Α.Ε
Πανεπιστημίου 46, Αθήνα, 106 78
Τηλ.: 210 3611880
info@istoria.gr - letters@istoria.gr
Παρουσίαση εκδήλωσης
Εκδοτικός οργανισμός Πάπυρος - Σχεδίαση απο την Webstart - Web hosting απο την Cityhost