Περιοδικό Ιστορία
Κι όμως, όμορφα… Ένα βιβλίο για την τζαζ
Κι όμως, όμορφα... Ένας μάλλον ιδιόρρυθμος τίτλος για ένα βιβλίο που υπερβαίνει τις συνήθεις ...
Ιστορία Εικονογραφημένη
Ηλεκτρονικό κατάστημα Πάπυρος Online

90 ΚΟΣΜΑΣ ΠΟΛΙΤΗΣ: ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΣΧΕΣΕΙΣ TOY ME ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ

ΣΤΙΣ 10 Σεπτεμβρίου 1973, 18 σχεδόν μήνες πριν από τον θάνατό του, ο Κοσμάς Πολίτης, γεννηθείς τον Απρίλιο του 1888, και άρα ήδη 85 ετών, στέλνει μία επιστολή στον Ιταλό σκηνοθέτη Φεντερίκο Φελίνι, στην οποία του γράφει, στα γαλλικά (από όπου και μεταφράζω),τα ακόλουθα: Αγαπητέ δάσκαλε,
Γνωρίζω to έργο σας εδώ και πολύν καιρό καί θα ήταν πολυ κοινότοπο να σας μιλήσω για τον θαυμαομό μου. Ξέρετε καλά πως υπάρχουν ιδέες που μας έρχονται ξαφνικά και αυτό ακριβώς συνέβη με εμένα καθώς διάβαζα πρόσφατα σε ένα περιοδικό ένα άρθρο σχετικά με το έργο σας, που μου θύμισε την αξέχαστη «Roma» σας. Ξέρω πως αυτη η ταινία προκάλεσε σκάνδαλο σε ορισμένους κύκλους, κάτι που συνέβη επίσης με τo θεατρικό μου έργο «Κωνσταντίνος ο Μέγας», to οποίο διαβάστηκε πολύ, αλλά χαρακτηρίστηκε ως φρικτό σκάνδαλο, απαγορεύτηκε και εννοείται πως δεν παραστάθηκε ποτέ. Και όλα αυτά επειδή δίνω τη ζωή του Κωνσταντίνου όπως ήταν στ' αλήθεια, με όλα τα εγκλήματά του, σύμφωνα με τα κείμενα των ίστορικών του καιρου του, και όχί όπως την θέλησαν οι συμβάσεις (σε εμας, δηλαδη για την Ορθόδοξη Εκκλησία, ο Κωνσταντίνος έχει την θέση αγίου). Μεταξύ των προσώηων του έργου, το μόνο που δεν είναι ιστορικό είναι αυτό του «τρελού» Μωμ (από τον Μώμο, θεό της χλεύης) που αντιπροσωπεύει τη συνείδηση του αυτοκράτορα. Με δυο λόγια, πιστεύω ότι είναι ένα θέμα απάξιο του ταλέντου σας και το οποίο ταιριάζει στην κινηματογραφική τέχνη. Υποθέτω ότί θα βρεθεί κάποιος που θα μηορούσε να σας δώσεί μία ιδέα τού περιεχομένου του έργου
και του τρόπου με τον οποίο είναι γραμμένο, ο οποίος, πιστεύω, υμφωνεί με τον δικό σας τρόπο να βλέπετε την ιστορία.
Θα ήμουν πολύ ευτυχής να λάβω μια λέξη από σας, και έως τότε σας παρακαλώ να δεχθείτε τους πιό διακεκριμένους χαιρετισμούς μου.
Κοσμάς Πολίτης (Ταβελούδης)/
Πανσιόν Relax Palace Οδός Πενιέλης 55,
Αμαρούσιον, Αθήνα (Ελλάδα)
Γραμμένη από έναν βαθιά πικραμένο, ηλικιωμένο άνθρωπο, (καθώς κατέληξε να φιλοξενείται σε μία πανσιόν για την τρίτη ηλικία), η ανωτέρω επιστολή, αντλημένη από το αρχείο του ζεύγους Παπούλια, δεν εστάλη ποτέ. To όλο σκεπτικό, όμως, του αποστολέα, βασισμένο σε μία ξαφνική ιδέα, όπως γράφει στον Φελίνι, μας υποψιάζει για κάτι, το οποίο επιβεβαιώνεται από περικειμενικές μαρτυρίες: το θεατρικό Κωνσταντίνος ο Μέγας, που εξεδόθη μία και μοναδική φορα, από τις εκδόσεις Δίφρος, το 1957, ήταν το αγαπημενο παιδί του συγγραφέα. Η σχετική τεκμηρίωση βρίσκεται στην «Εισαγωγή» τού και επιμελητή της επανέκδοσης του Γάιος Φλάβιος Βαλέριος Αυρηλιανός Κλαύδιος Κωνσταντίνος, Έργο σε πέντε πράξεις και Επίλογο (Ερμής, 1999), Γιώργου Καλλίνη. Από την ίδια αυτή «Εισαγωγή» πληροφορούμαστε το σταθερό ενδιαφέρον, αν όχι τη «μεγάλη κρυφή αγάπη», του, κατά κύριο λόγο, μυθιστοριογράφου Κοσμά Πολίτη για τo θέατρο και εκεί βρίσκουμε καιτο ακόλουθο πυκνό βιογραφικό σημείωμα:
«Ο Κοσμάς Πολίτης, ψευδώνυμο του Πάρι ή Παρασκευά Ταβελούδη (1888-1974), γεννήθηκε στην Αθήνα, αλλά θεωρούσε τον εαυτό του Σμυρνιό, αφού έζησε στη Σμύρνη από τα πρώτα παιδικά του χρόνια ως το 1922.
Εκεί εργάοτηκε σε διάφορες, κυρίως ευρωπαϊκές, τράπεζες, εκεί παντρεύτηκε το 1918 την Κλάρα Κρέσπι, αυστροουγγρικής καταγωγής, και εκεί γεννήθηκε η κόρη του Φοίβη (Κνούλη) το 1919. Μετά τη Μικρασιατική καταστροφή (1922) πήγε πρώτα στη Γαλλία, μετά στην Αγγλία και επέστρεψε στην Αθήνα (1924), ως υπάλληλος της Ιονικής Τρόπεζας, όπου έχτισε με δικά του σχέδια το σπίτι του στο Π. Ψυχικό. To 1934 μετακόμισε στην Πάτρα ως διευθυντής του εκεί υποκαταστήματος της Ιονικής και απομακρυνθηκε από την οικογένειά του. Κατά τη διάρκεια όμως της γερμανικής κατοχής (1942) η κόρη του και το παιδί που μόλις είχε γεννήσει πέθαναν και ο Κ.Πολίτης μετανιωμένος επέστρεψε στην Αθήνα και στη γυναίκα του, εγκαταλείποντας την θέση του στην Πάτρα.

[ Περισσότερα στο τεύχος... ]

Σεπτέμβριος 2008 #483

 3 ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ
του Διονύση Ν. Μουσμούτη
Διαβάστε περισσότερα >>
 6 ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΕΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΤΙΚΕΣ ΑΓΚΥΛΩΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
του Αλέξη Δημαρά
Διαβάστε περισσότερα >>
 10 1833-1929/32: ΕΝΑΣ ΑΙΩΝΑΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
του Δαυίδ Αντωνίου
 19 TO ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ
του Γεράσιμου Γ. Ζώρα
 34 ΤΟ ΩΔΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
του Άρη Γαρουφαλή
 40 1774-1821: ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
του Δημήτρη Δαμασκηνού
 50 TO ΑΝΩΤΕΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΠΑΡΘΕΝΑΓΩΓΕΙΟ ΒΟΛΟΥ
του Χαράλαμπου Γ. Χαρίτου
 60 ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ
του Κυριάκου Ντελόπουλου   
 66 ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΗΣ ΤΑΣΟΥΛΑΣ ΒΕΡΒΕΝΙΩΤΗ ΣΤΗΝ ΠΟΛΥ ΚΡΗΜΝΙΩΤΗ

 70 ΖΗΝΟΒΙΑ Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΗΣ ΠΑΛΜΥΡΑΣ
του Δημήτρη Γ. Θαλασσινού
Διαβάστε περισσότερα >>
 80 Η ΥΠΟΘΕΣΗ TOY ΔΡΑΚΟΥ ΤΗΣ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ
του Γιάννη Ράγκου
Διαβάστε περισσότερα >>
 88 ΤΖΑΙΗΜΣ ΜΑΙΗΣΟΝ
του Φίλιππου Φίλιππα
 90 ΚΟΣΜΑΣ ΠΟΛΙΤΗΣ: ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΣΧΕΣΕΙΣ TOY ME ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ
της Σταυρούλας Γ. Τσούπρου
Διαβάστε περισσότερα >>
 98 Η ΔΡΑΣΗ TOY ΘΩΡΗΚΤΟΥ «ΑΝΤΜΙΡΑΛ ΓΚΡΑΦ ΦΟΝ ΣΠΕΕ» ΚΑΙ TO ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ «ΑΛΤΜΑΡΚ»
του Ελευθερίου Ηλ. Καντζίνου
Διαβάστε περισσότερα >>
 ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
111   Βιβλία και Ιστορία ΔΙΟΝΥΣΗΣ Μ. ΜΟΥΣΜΟΥΤΗΣ
120   Τέχνη και πολιτισμός ΤΟΝΙΑ ΜAKPA
122   Θέατρο και Ιστορία ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΡΑΠΑΝΑΚΗ
124   Ιστορία στο Διαδύκτιο ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΘΕΝΙΤΗΣ
128   Γιατί το λέμε έτσι; ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΚΡΙΜΠΑΣ
129   To ιστορικό Σταυρόλεξο ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΘΕΝΙΤΗΣ
ΠΑΠΥΡΟΣ ΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ Α.Ε
Πανεπιστημίου 46, Αθήνα, 106 78
Τηλ.: 210 3611880
info@istoria.gr - letters@istoria.gr
Παρουσίαση εκδήλωσης
Εκδοτικός οργανισμός Πάπυρος - Σχεδίαση απο την Webstart - Web hosting απο την Cityhost