Περιοδικό Ιστορία
ΠΑΡΙΣΙ Η ΜΥΣΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Από τους Παρίσιους, τους πρώτους κατοίκους της πόλης που φοβούνταν μήπως «τους πέσει ο ουρανός στο..
Ιστορία Εικονογραφημένη
Ηλεκτρονικό κατάστημα Πάπυρος Online

80 Ο ΙΤΑΛΙΚΟΣ ΠΟΙΝΙΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ

Το «ποινικό δίκαιο» των ιταλικών δυνάμεων κατοχής

Πριν από έναν χρόνο, είχαμε φέρει στο φως ένα άγνωστο,
για τις νεώτερες γενιές, ντοκουμέντο, τις ποινικές διατάξεις, τις οποίες είχαν θεσπίσει οι γερμανικές αρχές κατά
την περίοδο της Κατοχής. Στο παρόν άρθρο, θα δημοσιεύσουμε τις αντίστοιχες διατάξεις των ιταλικών κατοχικών αρχών. Ως γνωστόν, η Ιταλία θεωρούσε ότι
η Ελλάδα και η Βαλκανική ευρύτερα αποτελούσαν περιοχές, οι οποίες θα εντάσσονταν στη δική της σφαίρα επιρροής μεταπολεμικά. Ως εκ τούτου, οι διατάξεις αυτές θα ήταν
το πρώτο βήμα για την ενσωμάτωση της χώρας μας στη «νέα μεγάλη λατινική αυτοκρατορία».

Γράφει ο ΙΩΑΝΝΗΣ Σ. ΠΑΠΑΦΛΩΡΑΤΟΣ Διεθνολόγος-Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αθηνών

Η ΙΤΑΛΙΑ είχε εκφράσει τις επεκτατικές βλέψεις της για την περιοχή των Βαλκανίων γενικότερα και της Ελλάδος ειδικότερα από τα πρώτα χρόνια της δημιουργίας του σύγχρονου ιταλικού κράτους, όπως έχει αναφερθεί και σε παλαιότερα άρθρα. Η Ρώμη επιχείρησε να εκμεταλλευθεί κάθε πρόσφορη περίσταση για να θεμελιώσει τις διεκδικήσεις αυτές, προκαλώντας ανεπανόρθωτη βλάβη στον ελληνισμό. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η πολιτική της Ρώμης (μαζί με την αντίστοιχη της Βιέννης) δημιούργησαν το κράτος-μόρφωμα της Αλβανίας, στο οποίο επέμειναν να παραχωρηθούν εδάφη κατοικούμενα από αλλοεθνείς (και δη ελληνικούς πληθυσμούς) προκειμένου αυτό να καταστεί βιώσιμο. Επίσης, τα στρατεύματα της Ρώμης απελευθέρωσαν τα Δωδεκάνησα από τους Τούρκους, διαβεβαιώνοντας τους πάντες συνεχώς και σε όλους τους τόνους ότι ουδεμία βλέψη είχαν επ’ αυτών. Ακολούθως, τα διετήρησαν υπό την κατοχή τους με δόλο, εφαρμόζοντας μία σκληρή πολιτική, η οποία απετέλεσε μόνιμη εστία προστριβών στις διμερείς σχέσεις καθ’ όλη την περίοδο του Μεσοπολέμου. Επιπλέον, οι Ιταλοί κατέβαλαν κάθε δυνατή προσπάθεια για να αποκτήσουν εδάφη της καταλυθείσης Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στη Μικρά Ασία και, όταν δεν τα κατάφεραν, μεταβλήθηκαν σε φανατικό πολέμιο των Ελλήνων, βοηθώντας τους Κεμαλιστές ποικιλοτρόπως κ.α..    
Η Αθήνα κατέβαλε επανειλημμένες προσπάθειες να προσεγγίσει τη Ρώμη με αποκορύφωμα την ελληνοϊταλική συνθήκη «φιλίας, συνδιαλλαγής και δικαστικού διακανονισμού», την οποία υπέγραψε ο Ελευθέριος Βενιζέλος στην ιταλική πρωτεύουσα, την 23η Σεπτεμβρίου 1928, ένα μόλις μήνα μετά την εκλογική νίκη του. Εντούτοις, σταδιακά οι διμερείς σχέσεις επιδεινώθηκαν εκ νέου. Την 7η Απριλίου 1939, οι Ιταλοί κατέλαβαν και επισήμως την Αλβανία (την οποία είχαν μεταβάλει σε προτεκτοτάτο τουαπό τη δεκαετία του’20). Ήταν, πλέον, κοινό μυστικό ότι η Ελλάδα θα αποτελούσε μελλοντικό στόχο της Ρώμης και ο Έλληνας κυβερνήτης Ιωάννης Μεταξάς, σε συνεργασία με τη στρατιωτική ηγεσία της χώρας άρχισε να εκπονεί σχέδια αντιμετωπίσεως του ενδεχομένου αυτού. Τον Σεπτέμβριο του 1939, ξέσπασε ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, κατά τον οποίο οι Ιταλοί δήλωσαν ότι θα παραμείνουν ουδέτεροι. Όταν, όμως, η Γαλλία κατέρρευσε, ιταλικά στρατεύματα επιτέθηκαν στον υποχωρούντα γαλλικό στρατό καθώς οι ιθύνοντες της Ρώμης επιθυμούσαν να παρακαθήσουν στην επικείμενη (όπως πίστευαν) συνδιάσκεψη ειρήνης στο πλευρό των νικητών Γερμανών. Οι εκτιμήσεις τους δεν επιβεβαιώθηκαν καθώς οι Βρεταννοί αρνήθηκαν όλες τις γερμανικές προτάσεις για τη σύναψη ειρήνης. Ως εκ τούτου, οι Ιταλοί βρέθηκαν αναμεμειγμένοι σε μία μείζονα σύρραξη, για την οποία ήταν ελάχιστα προετοιμασμένοι. Εντούτοις, δεν εγκατέλειψαν τα επεκτατικά τους σχέδια και στράφηκαν κατά της ουδετέρας Ελλάδος.
Καθ’ όλη την περίοδο Ιουλίου-Οκτωβρίου 1940, συνεχείς ήταν οι προκλήσεις των Ιταλών εις βάρος των Ελλήνων με αποκορύφωμα τον άνανδρο τορπιλλισμό της «Έλλης». Η κυβέρνηση Μεταξά αντιμετώπιζε τις προκλήσεις αυτές με μετριοπάθεια, τηρώντας αυστηρά την ουδετερότητα μεταξύ των εμπολέμων. Συγχρόνως, το Βερολίνο παρενέβη κατευναστικά προς τη Ρώμη, συνιστώντας την αποφυγή κάθε περιπλοκής στη Βαλκανική. Αρχικώς,οι Ιταλοί έδειξαν να συνετίζονται.

[ Περισσότερα στο τεύχος... ]

Οκτώβριος 2007 #472

 8 ΤΕΧΝΗ - ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ: Διάφορες εκθέσεις
της Τόνιας Μάκρα
 12 ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ: Μικρά ιστορικά αλιεύματα από τον Ωκεανό του Διαδικτύου
του Παύλου Μεθενίτη
 14 Η ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΚΛΕΙΔΙΟΥ
του Δημήτρη Θαλασσινού
 26 Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΗ ΜΕΤΑΞΑ: Φυσικά τα αίτια ή εγκληματική ενέργεια;
ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΑ ΤΑ ΑΙΤΙΑ Ή ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ;

Ο θάνατος
του Ιωάννη Μεταξά

Όταν στις 28 Oκτωβρίου 1940 η Ελλάδα δέχτηκε την ιταλική επίθεση στην ελληνοαλβανική μεθόριο, λίγοι μπορούσαν
να προβλέψουν νίκη των ελληνικών όπλων. Ωστόσο, ένα μήνα αργότερα, η εικόνα είχε αναστραφεί πλήρως, αφού
ο ελληνικός στρατός είχε αποκρούσει την ιταλική εισβολή
και προέλαυνε ήδη στο εσωτερικό της Αλβανίας. Oι μήνες που ακολούθησαν χαρακτηρίστηκαν από έντονο πολιτικό, στρατιωτικό και κυρίως διπλωματικό παρασκήνιο για
την τύχη της Ελλάδας στον πόλεμο. Στην κρίσιμη αυτή καμπή, στα τέλη Ιανουαρίου 1941, πέθανε ξαφνικά ο Ιωάννης Μεταξάς. Στο άρθρο αυτό δεν αξιολογείται η πολιτική πορεία και η προσωπικότητά του, αλλά εξετάζονται αποκλειστικά
οι συνθήκες του θανάτου του, ο οποίος συνοδεύτηκε
από πολλά ερωτηματικά.

Γράφει ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΑΓΚΟΣ
Διαβάστε περισσότερα >>
 36 ΑΝΘΡΩΠΟΘΥΣΙΕΣ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
ΑΝΘΡΩΠΟΘΥΣΙΕΣ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

Η λατρεία του θεού Διονύσου του Ωμοφάγου

Αναμφίβολα η διονυσιακή θρησκεία και πιο συγκεκριμένα η λατρεία της, αποτέλεσε και αποτελεί ίσως την πιο ενδιαφέρουσα και συνάμα την πιο αινιγματική και μυστηριώδη πτυχή της αρχαίας ελληνικής θρησκείας. Η προϊούσα εξάπλωσή της σε ολόκληρη την ηπειρωτική και τη νησιωτική Ελλάδα, όπως ήταν φυσικό, απέκτησε αρκετές ιδιομορφίες, οι οποίες οφείλονταν στις εκάστοτε τοπικές
παραδόσεις. Τις διαφοροποιήσεις αυτές, σε λατρευτικό επίπεδο, είναι δυνατό να τις επισημάνουμε και από τα λατρευτικά επίθετα,
τα οποία δόθηκαν στον θεό του κρασιού: «Νυκτέλιος», «Ίακχος» και «Βάκχος», «Βρόμιος», «Ανθρωπορραίστης», «Ωμηστής» κ.ά.
Το τελευταίο από τα προαναφερθέντα επίθετα σχετίζεται με μία άκρως ιδιότυπη και αμφιλεγόμενη μορφή της διονυσιακής λατρείας: τη λατρεία του θεού Διονύσου του Ωμηστού, της οποίας ένα από
τα κύρια τελετουργικά στοιχεία ήταν η ωμοφαγία. Η πιθανή σχέση αυτής της λατρείας και η πρακτική της ωμοφαγίας γενικά
στη διονυσιακή λατρεία με τη θρησκευτική τελετουργική πρακτική των ανθρωποθυσιών θα αποτελέσει το αντικείμενο της εξέτασης στην παρούσα μελέτη μας.

Γράφει ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Σ. ΧΑΤΖΗΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ (Θεολόγος-Εκπαιδευτικός)
Διαβάστε περισσότερα >>
 48 ΣΜΑΡΑΓΔΙΑ ΤΟΥ ΩΚΕΑΝΟΥ Μέρος Α’
του Νίκου Κ.Κυριαζή
 60 Ο ΑΙΜΑΤΗΡΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΤΩΝ ΜΠΟΕΡΣ
Η ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΤΗΣ ΝΟΤΙΑΣ ΑΦΡΙΚΗΣ

Ο αιματηρός πόλεμος των Μπόερς

O ανταγωνισμός μεταξύ των αποίκων της Νοτίου Αφρικής
και ο πόλεμος των Μπόερς (1899-1902) απετέλεσαν
τη βάση για την ίδρυση του κράτους της Νοτιοαφρικανικής Oμοσπονδιακής Δημοκρατίας.

Γράφει ο ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΗΛ. ΚΑΝΤΖΙΝΟΣ
Διαβάστε περισσότερα >>
 74 ΕΛΛΑ ΦΙΤΖΕΡΑΛΝΤ, η μυθική θεά της τζάζ
του Φίλιππου Φίλιππα
 80 Ο ΙΤΑΛΙΚΟΣ ΠΟΙΝΙΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ
Το «ποινικό δίκαιο» των ιταλικών δυνάμεων κατοχής

Πριν από έναν χρόνο, είχαμε φέρει στο φως ένα άγνωστο,
για τις νεώτερες γενιές, ντοκουμέντο, τις ποινικές διατάξεις, τις οποίες είχαν θεσπίσει οι γερμανικές αρχές κατά
την περίοδο της Κατοχής. Στο παρόν άρθρο, θα δημοσιεύσουμε τις αντίστοιχες διατάξεις των ιταλικών κατοχικών αρχών. Ως γνωστόν, η Ιταλία θεωρούσε ότι
η Ελλάδα και η Βαλκανική ευρύτερα αποτελούσαν περιοχές, οι οποίες θα εντάσσονταν στη δική της σφαίρα επιρροής μεταπολεμικά. Ως εκ τούτου, οι διατάξεις αυτές θα ήταν
το πρώτο βήμα για την ενσωμάτωση της χώρας μας στη «νέα μεγάλη λατινική αυτοκρατορία».

Γράφει ο ΙΩΑΝΝΗΣ Σ. ΠΑΠΑΦΛΩΡΑΤΟΣ Διεθνολόγος-Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αθηνών
Διαβάστε περισσότερα >>
 94 Ο ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ ΣΤΗΝ ΑΙΓΙΝΑ
του Φίλιππου Φιλίππου
 100 ΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΟΥ ΑΑΧΕΝ
του Θωμά Ζαχαρή
 ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
106 Θέατρο και Ιστορία: «Μήδεια», «Τους τα λέει ο Θεός», «Οι εφήμεροι». 110 Ανάμεσα στα αρχαία ερείπια: Η έπαυλη του Ηρώδη Αττικού στην Εύα Κυνουρίας. 114 Βιβλία και Ιστορία. 122 Διάλογος με τους αναγνώστες. 126 Γιατί
το λέμε έτσι; 127 Το ιστορικό Σταυρόλεξο. 128 Καταγωγή ονομάτων και τοπωνυμίων.
ΠΑΠΥΡΟΣ ΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ Α.Ε
Πανεπιστημίου 46, Αθήνα, 106 78
Τηλ.: 210 3611880
info@istoria.gr - letters@istoria.gr
Παρουσίαση εκδήλωσης
Εκδοτικός οργανισμός Πάπυρος - Σχεδίαση απο την Webstart - Web hosting απο την Cityhost