Περιοδικό Ιστορία
Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΗΛΑΣ
Καταστάσεις κωμικά σουρεαλιστικές αλλά και βγαλμένες κατευθείαν μέσα από την καρδιά ...
Ιστορία Εικονογραφημένη
Ηλεκτρονικό κατάστημα Πάπυρος Online

26 Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΗ ΜΕΤΑΞΑ: Φυσικά τα αίτια ή εγκληματική ενέργεια;

ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΑ ΤΑ ΑΙΤΙΑ Ή ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ;

Ο θάνατος
του Ιωάννη Μεταξά

Όταν στις 28 Oκτωβρίου 1940 η Ελλάδα δέχτηκε την ιταλική επίθεση στην ελληνοαλβανική μεθόριο, λίγοι μπορούσαν
να προβλέψουν νίκη των ελληνικών όπλων. Ωστόσο, ένα μήνα αργότερα, η εικόνα είχε αναστραφεί πλήρως, αφού
ο ελληνικός στρατός είχε αποκρούσει την ιταλική εισβολή
και προέλαυνε ήδη στο εσωτερικό της Αλβανίας. Oι μήνες που ακολούθησαν χαρακτηρίστηκαν από έντονο πολιτικό, στρατιωτικό και κυρίως διπλωματικό παρασκήνιο για
την τύχη της Ελλάδας στον πόλεμο. Στην κρίσιμη αυτή καμπή, στα τέλη Ιανουαρίου 1941, πέθανε ξαφνικά ο Ιωάννης Μεταξάς. Στο άρθρο αυτό δεν αξιολογείται η πολιτική πορεία και η προσωπικότητά του, αλλά εξετάζονται αποκλειστικά
οι συνθήκες του θανάτου του, ο οποίος συνοδεύτηκε
από πολλά ερωτηματικά.

Γράφει ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΑΓΚΟΣ

ΠΡΟΕΔΡΟΣ της ελληνικής Κυβερνήσεως ενεφάνισε προ 10 ημερών, ήτοι το προπαρελθόν Σάββατον, βαρείαν φλεγμονήν του φάρυγγος, ήτις κατέληξεν εις απόστημα παρααμυγδαλικόν. Παρά την έγκαιρον διάνοιξίν του ως και την μετ’ εγχειρητικήν κατάλληλον θεραπείαν, παρουσίασεν εν συνεχεία διάφορα τοξιναιμικά φαινόμενα και επιπλοκάς ως γαστρορραγίαν και ουραιμίαν και απέθανε σήμερον, ώραν 6.20’ π.μ.». Με αυτή τη λιτή ανακοίνωση, το πρωί της Τετάρτης 29 Ιανουαρίου 1941, οι δώδεκα θεράποντες γιατροί γνωστοποιούσαν στον ελληνικό λαό τον θάνατο του πρωθυπουργού και ηγέτη της δικτατορίας της «4ης Αυγούστου» Ιωάννη Μεταξά σε ηλικία 70 ετών, στο σπίτι του στην Κηφισιά. Λίγη ώρα αργότερα, ο βασιλιάς Γεώργιος Β’ συγκάλεσε σε έκτακτη συνεδρίαση το υπουργικό συμβούλιο, όπου γνωστοποίησε και τυπικά τον θάνατο του Ι. Μεταξά και ανακοίνωσε την απόφασή του να αναθέσει την πρωθυπουργία στον διοικητή της Εθνικής Τράπεζας Αλέξανδρο Κορυζή. Στις 31 Ιανουαρίου η κηδεία του Ι. Μεταξά πραγματοποιήθηκε μέσα σε βαρύ κλίμα, που δεν οφειλόταν μόνο στην ξαφνική απώλεια του ισχυρού ―για περισσότερα από τέσσερα χρόνια― δικτάτορα, αλλά και στο γεγονός ότι η Ελλάδα βρισκόταν τους τρεις τελευταίους μήνες σε εμπόλεμη κατάσταση με την Ιταλία. «Το σοκ (σ.σ.: του θανάτου του υπό αυτές τις συνθήκες) φαινόταν να υπερβαίνει τη θλίψη», θα παρατηρήσει αργότερα ξένος παρατηρητής.

[ Περισσότερα στο τεύχος... ]

Οκτώβριος 2007 #472

 8 ΤΕΧΝΗ - ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ: Διάφορες εκθέσεις
της Τόνιας Μάκρα
 12 ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ: Μικρά ιστορικά αλιεύματα από τον Ωκεανό του Διαδικτύου
του Παύλου Μεθενίτη
 14 Η ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΚΛΕΙΔΙΟΥ
του Δημήτρη Θαλασσινού
 26 Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΗ ΜΕΤΑΞΑ: Φυσικά τα αίτια ή εγκληματική ενέργεια;
ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΑ ΤΑ ΑΙΤΙΑ Ή ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ;

Ο θάνατος
του Ιωάννη Μεταξά

Όταν στις 28 Oκτωβρίου 1940 η Ελλάδα δέχτηκε την ιταλική επίθεση στην ελληνοαλβανική μεθόριο, λίγοι μπορούσαν
να προβλέψουν νίκη των ελληνικών όπλων. Ωστόσο, ένα μήνα αργότερα, η εικόνα είχε αναστραφεί πλήρως, αφού
ο ελληνικός στρατός είχε αποκρούσει την ιταλική εισβολή
και προέλαυνε ήδη στο εσωτερικό της Αλβανίας. Oι μήνες που ακολούθησαν χαρακτηρίστηκαν από έντονο πολιτικό, στρατιωτικό και κυρίως διπλωματικό παρασκήνιο για
την τύχη της Ελλάδας στον πόλεμο. Στην κρίσιμη αυτή καμπή, στα τέλη Ιανουαρίου 1941, πέθανε ξαφνικά ο Ιωάννης Μεταξάς. Στο άρθρο αυτό δεν αξιολογείται η πολιτική πορεία και η προσωπικότητά του, αλλά εξετάζονται αποκλειστικά
οι συνθήκες του θανάτου του, ο οποίος συνοδεύτηκε
από πολλά ερωτηματικά.

Γράφει ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΑΓΚΟΣ
Διαβάστε περισσότερα >>
 36 ΑΝΘΡΩΠΟΘΥΣΙΕΣ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
ΑΝΘΡΩΠΟΘΥΣΙΕΣ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

Η λατρεία του θεού Διονύσου του Ωμοφάγου

Αναμφίβολα η διονυσιακή θρησκεία και πιο συγκεκριμένα η λατρεία της, αποτέλεσε και αποτελεί ίσως την πιο ενδιαφέρουσα και συνάμα την πιο αινιγματική και μυστηριώδη πτυχή της αρχαίας ελληνικής θρησκείας. Η προϊούσα εξάπλωσή της σε ολόκληρη την ηπειρωτική και τη νησιωτική Ελλάδα, όπως ήταν φυσικό, απέκτησε αρκετές ιδιομορφίες, οι οποίες οφείλονταν στις εκάστοτε τοπικές
παραδόσεις. Τις διαφοροποιήσεις αυτές, σε λατρευτικό επίπεδο, είναι δυνατό να τις επισημάνουμε και από τα λατρευτικά επίθετα,
τα οποία δόθηκαν στον θεό του κρασιού: «Νυκτέλιος», «Ίακχος» και «Βάκχος», «Βρόμιος», «Ανθρωπορραίστης», «Ωμηστής» κ.ά.
Το τελευταίο από τα προαναφερθέντα επίθετα σχετίζεται με μία άκρως ιδιότυπη και αμφιλεγόμενη μορφή της διονυσιακής λατρείας: τη λατρεία του θεού Διονύσου του Ωμηστού, της οποίας ένα από
τα κύρια τελετουργικά στοιχεία ήταν η ωμοφαγία. Η πιθανή σχέση αυτής της λατρείας και η πρακτική της ωμοφαγίας γενικά
στη διονυσιακή λατρεία με τη θρησκευτική τελετουργική πρακτική των ανθρωποθυσιών θα αποτελέσει το αντικείμενο της εξέτασης στην παρούσα μελέτη μας.

Γράφει ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Σ. ΧΑΤΖΗΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ (Θεολόγος-Εκπαιδευτικός)
Διαβάστε περισσότερα >>
 48 ΣΜΑΡΑΓΔΙΑ ΤΟΥ ΩΚΕΑΝΟΥ Μέρος Α’
του Νίκου Κ.Κυριαζή
 60 Ο ΑΙΜΑΤΗΡΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΤΩΝ ΜΠΟΕΡΣ
Η ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΤΗΣ ΝΟΤΙΑΣ ΑΦΡΙΚΗΣ

Ο αιματηρός πόλεμος των Μπόερς

O ανταγωνισμός μεταξύ των αποίκων της Νοτίου Αφρικής
και ο πόλεμος των Μπόερς (1899-1902) απετέλεσαν
τη βάση για την ίδρυση του κράτους της Νοτιοαφρικανικής Oμοσπονδιακής Δημοκρατίας.

Γράφει ο ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΗΛ. ΚΑΝΤΖΙΝΟΣ
Διαβάστε περισσότερα >>
 74 ΕΛΛΑ ΦΙΤΖΕΡΑΛΝΤ, η μυθική θεά της τζάζ
του Φίλιππου Φίλιππα
 80 Ο ΙΤΑΛΙΚΟΣ ΠΟΙΝΙΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ
Το «ποινικό δίκαιο» των ιταλικών δυνάμεων κατοχής

Πριν από έναν χρόνο, είχαμε φέρει στο φως ένα άγνωστο,
για τις νεώτερες γενιές, ντοκουμέντο, τις ποινικές διατάξεις, τις οποίες είχαν θεσπίσει οι γερμανικές αρχές κατά
την περίοδο της Κατοχής. Στο παρόν άρθρο, θα δημοσιεύσουμε τις αντίστοιχες διατάξεις των ιταλικών κατοχικών αρχών. Ως γνωστόν, η Ιταλία θεωρούσε ότι
η Ελλάδα και η Βαλκανική ευρύτερα αποτελούσαν περιοχές, οι οποίες θα εντάσσονταν στη δική της σφαίρα επιρροής μεταπολεμικά. Ως εκ τούτου, οι διατάξεις αυτές θα ήταν
το πρώτο βήμα για την ενσωμάτωση της χώρας μας στη «νέα μεγάλη λατινική αυτοκρατορία».

Γράφει ο ΙΩΑΝΝΗΣ Σ. ΠΑΠΑΦΛΩΡΑΤΟΣ Διεθνολόγος-Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αθηνών
Διαβάστε περισσότερα >>
 94 Ο ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ ΣΤΗΝ ΑΙΓΙΝΑ
του Φίλιππου Φιλίππου
 100 ΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΟΥ ΑΑΧΕΝ
του Θωμά Ζαχαρή
 ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
106 Θέατρο και Ιστορία: «Μήδεια», «Τους τα λέει ο Θεός», «Οι εφήμεροι». 110 Ανάμεσα στα αρχαία ερείπια: Η έπαυλη του Ηρώδη Αττικού στην Εύα Κυνουρίας. 114 Βιβλία και Ιστορία. 122 Διάλογος με τους αναγνώστες. 126 Γιατί
το λέμε έτσι; 127 Το ιστορικό Σταυρόλεξο. 128 Καταγωγή ονομάτων και τοπωνυμίων.
ΠΑΠΥΡΟΣ ΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ Α.Ε
Πανεπιστημίου 46, Αθήνα, 106 78
Τηλ.: 210 3611880
info@istoria.gr - letters@istoria.gr
Παρουσίαση εκδήλωσης
Εκδοτικός οργανισμός Πάπυρος - Σχεδίαση απο την Webstart - Web hosting απο την Cityhost