Περιοδικό Ιστορία
ΓΟΥΛΦ ΧΟΛ (Τόμος Α')
Η Αγγλία των Τιδόρ τη δεκαετία του 1520 βρίσκεται στα πρόθυρα του χάους...
Ιστορία Εικονογραφημένη
Ηλεκτρονικό κατάστημα Πάπυρος Online

96 ΣΑΝΤΡΟ ΜΠΟΤΙΤΣΕΛΙ ο λησμονημένος ζωγράφος

O Σάντρο Μποτιτσέλι υπήρξε ένας από
τους μεγαλύτερους ζωγράφους της Αναγέννησης. Γεννήθηκε στη Φλωρεντία, όπου εργάστηκε επικεφαλής ενός εξαιρετικά παραγωγικού και πρωτοποριακού εργαστηρίου? ωστόσο η φήμη του εξαπλώθηκε πέρα από τα σύνορα της πόλης και έτσι, έπειτα από πρόσκληση του πάπα Σίξτου Δ', εκλήθη
στη Ρώμη για να συνεργαστεί στη διακόσμηση
της Καπέλα Σιξτίνα. Oι σημαντικότεροι μαικήνες του ήταν οι Μέδικοι, η ισχυρή οικογένεια που κυβερνούσε τη Φλωρεντία, για την οποία και φιλοτέχνησε τα δύο διασημότερα έργα του, τη Γέννηση της Αφροδίτης και την Άνοιξη. Oι πίνακες αυτοί, νοηματικά πολυσύνθετοι, απηχούν το πολιτιστικό κλίμα της εποχής που συνδύαζε τον θαυμασμό για το παρελθόν,
την αναζήτηση της απόλυτης ομορφιάς και
τη φιλοσοφική διερεύνηση. Στα τελευταία χρόνια του
ο Μποτιτσέλι επηρεάστηκε από τα κηρύγματα
του Σαβοναρόλα, του μοναχού που έφθασε να κυβερνά τη Φλωρεντία πολεμώντας τη διαφθορά και
την ανηθικότητα? κατά συνέπεια, εισήγαγε στα έργα του έντονο στοιχείο μυστικισμού. Μετά θάνατον
ο Μποτιτσέλι λησμονήθηκε και το έργο του ανακαλύφθηκε εκ νέου τον 19ο αιώνα.

Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΘΑΛΑΣΣΙΝΟΣ


Ο ΣΑΝΤΡΟ Μποτιτσέλι γεννήθηκε στη Φλωρεντία το 1445. Το πραγματικό του όνομα ήταν Αλεσάντρο ντι Μαριάνο-Φιλιπέπι, αλλά σύντομα απέκτησε το παρατσούκλι «Ιλ Μποτιτσέλο» (Το Βαρελάκι)? έτσι αποκαλούσαν τον αδελφό του, Τζοβάνι, εξαιτίας της διάπλασής του. Το όνομα αυτό μετατράπηκε αργότερα σε «Μποτιτσέλι», κάτι που ίσως οφειλόταν στο γεγονός ότι ο αδελφός του, ο οποίος εργαζόταν ως ενεχυροδανειστής, ήταν πολύ μεγαλύτερός του και ανέλαβε τον ρόλο του πατέρα για τον μικρό Σάντρο. Μία από τις πρώτες αναφορές στον καλλιτέχνη ήταν ένα σχόλιο στη διαθήκη του πατέρα του, Μαριάνο Φιλιπέπι, το 1458, όπου αναφέρεται ότι ο νεαρός, που ήταν τότε δεκατριών ετών, «είναι ιδιαίτερα ασθενικός». Όταν τελείωσε τις σπουδές του άρχισε να εργάζεται στο χρυσοχοείο ενός άλλου αδελφού του, του Αντόνιο, όπου όμως δεν έμεινε για πολύ, δεδομένου ότι γύρω στο 1464 ήταν ήδη μαθητευόμενος στο εργαστήριο του Φρα Φιλίπο Λίπι (περ. 1406-1469), ενός από τους πιο εκκεντρικούς καλλιτέχνες της εποχής.
Ο Φιλίπο, νόθο παιδί, είχε ανατραφεί από Καρμηλίτες μοναχούς και είχε επίσης καρεί μοναχός στη μονή Σάντα Μαρία ντελ Κάρμινε. Επειδή όμως δεν διέθετε κλίση προς τον μοναχικό βίο, σύντομα τον εγκατέλειψε? μάλιστα είχε σχέση με μια δόκιμη καλόγρια, τη Λουκρέτσια Μπούτι, την οποία απήγαγε την ημέρα που γιόρταζε η μονή. Η γυναίκα αυτή του χάρισε δύο παιδιά, τον Φιλιπίνο και την Αλεσάντρα. Δεν έχουμε πληροφορίες σχετικά με το διάστημα κατά το οποίο ο Μποτιτσέλι μαθήτευσε κοντά στον Φρα Φιλίπο Λίπι, ούτε σχετικά με την προσωπική τους σχέση, αλλά συμπεραίνουμε ότι τα πήγαιναν καλά, εφόσον μερικά χρόνια αργότερα ο γιος τού Λίπι έγινε μαθητής του Μποτιτσέλι.

[ Περισσότερα στο τεύχος... ]

Μάϊος 2007 #467

 8 ΤΕΧΝΗ - ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ: Διάφορες εκθέσεις
της Τόνιας  Μάκρα
 12 ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ: Μικρά ιστορικά αλιεύματα από τον ωκεανό του Διαδικτύου
του Παύλου Μεθενίτη
 16 ΟΙ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΤΗΣ ΒΕΣΤΦΑΛΙΑΣ και το τέλος του Τριακονταετούς Πολέμου
του Ελευθέριου Ηλ. Καντζίνου
 30 Η ΑΛΧΗΜΕΙΑ και τα μεγάλα ανθρώπινα αγαθά
της Μαρίας Ανεμοδουρά
 40 Ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΣ και οι γυναίκες του
Τα εγχειρίδια ιστορίας, τα επίσημα βιβλία, καθώς και
τα σχετικά άρθρα στον Τύπο, εκτός από ελάχιστες εξαιρέσεις, μας διαβεβαιώνουν ότι ο τελευταίος αυτοκράτορας του Βυζαντίου, ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, είχε παντρευτεί δύο φορές, έμεινε χήρος λόγω
του πρόωρου θανάτου και των δύο συζύγων του
και πέθανε χωρίς παιδιά.
Διαβάστε περισσότερα >>
 48 ΒΕΡΟΛΙΝΟ, η «Αθήνα του Σπρέε»
Το Βερολίνο είναι η πρωτεύουσα της Γερμανίας. Πρόκειται για μία από τις νεώτερες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, η πολυκύμαντη ιστορία της οποίας θα εκτεθεί συνοπτικά στο παρόν άρθρο.
Διαβάστε περισσότερα >>
 76 ΛΗΜΝΟΣ: οδοιπορικό στον μύθο, στην ιστορία και στην αρχαιολογία της
της Δέσποινας Ι. Δούκα  Μέρος Β’
 90 ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΣ ΚΟΡΑΗΣ ο κορυφαίος των Διδασκάλων του Γένους
υ Φίλιππου Φίλιππα
 96 ΣΑΝΤΡΟ ΜΠΟΤΙΤΣΕΛΙ ο λησμονημένος ζωγράφος
O Σάντρο Μποτιτσέλι υπήρξε ένας από
τους μεγαλύτερους ζωγράφους της Αναγέννησης.
Διαβάστε περισσότερα >>
 106 ΜΟΝΜΑΡΤΡΗ
της Ανδρονίκης Λιακοπούλου
 ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
112  Θέατρο και Ιστορία: Σοφοκλή «Τραχίνιες».  
114  Η Μικρή Ιστορία από τα Γενικά Αρχεία του Κράτους. 116  Βιβλία και Ιστορία.  122  Διάλογος με τους αναγνώστες. 126  Γιατί το λέμε έτσι; 127  Το ιστορικό Σταυρόλεξο.  128  Καταγωγή ονομάτων και τοπωνυμίων.
ΠΑΠΥΡΟΣ ΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ Α.Ε
Πανεπιστημίου 46, Αθήνα, 106 78
Τηλ.: 210 3611880
info@istoria.gr - letters@istoria.gr
Παρουσίαση εκδήλωσης
Εκδοτικός οργανισμός Πάπυρος - Σχεδίαση απο την Webstart - Web hosting απο την Cityhost