Περιοδικό Ιστορία
Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΗΛΑΣ
Καταστάσεις κωμικά σουρεαλιστικές αλλά και βγαλμένες κατευθείαν μέσα από την καρδιά ...
Ιστορία Εικονογραφημένη
Ηλεκτρονικό κατάστημα Πάπυρος Online

56 ΒΑΓΔΑΤΗ: «Η Πόλη της Ειρήνης»

ΑΝ αρχίζω από το Ιράκ, αυτό συμβαίνει γιατί είναι το κέντρο του κόσμου, ο ομφαλός της γης. Αναφέρω πρώτα-πρώτα τη Βαγδάτη γιατί είναι η καρδιά του Ιράκ, η πιο σπουδαία πόλη, που δεν έχει το ταίρι της σε Δύση και Ανατολή... Όλοι οι λαοί έχουν μια γειτονιά, ένα εμπορικό κέντρο... Εδώ βρίσκεις συγκεντρωμένα αυτά που δεν υπάρχουν σε καμιά άλλη πόλη του κόσμου... Είναι η πρωτεύουσα των Χασιμιτών, η εστία της αυτοκρατορίας τους και η έδρα της εξουσίας τους».
Όταν ο γεωγράφος αλ Γιακούμπι περιγράφει με τέτοιο καμάρι τη γενέτειρά του, οι Αβασίδες κυβερνούσαν ήδη εκατόν πενήντα χρόνια τη μουσουλμανική αυτοκρατορία. Έγιναν χαλίφες ―τίτλος που έφεραν οι διάδοχοι του Μωάμεθ― το έτος 750, αφού καθαίρεσαν τον τελευταίο Ομεϋ-άδη χαλίφη της Δαμασκού. Εγκαταστάθηκαν στο Ιράκ, όπου ο χαλίφης αλ Μανσούρ ίδρυσε το 762 τη Μαντινάτ αλ Σαλάμ, την Πόλη της Ειρήνης, που ονομάσθηκε Βαγδάτη. Χάρη στα μεγάλα κρατικά έσοδα που απομυζούσαν από τον κόσμο κάποιοι καταχραστές αλλά αποτελεσματικοί διοικητικοί υπάλληλοι, οι Αβασίδες συσσώρευσαν αμύθητα πλούτη όσα ποτέ άλλοτε στον μεσαιωνικό ισλαμικό κόσμο. Στηριζόμενοι σε έναν τεράστιο αριθμό Αράβων οπαδών, που ήταν δυσαρεστημένοι από τη διακυβέρνηση των Ομεϋαδών, κυβερνούσαν μια αυτοκρατορία που εκτεινόταν από τον Ινδό ποταμό ως την Αίγυπτο. Το Ιράκ και το Ιράν είχαν γίνει οι πλουσιότερες περιοχές τού τότε γνωστού κόσμου.Οι πρώτοι Αβασίδες χαλίφες, ιδίως ο αλ Μανσούρ (754-775), ο δεύτερος ηγεμόνας της δυναστείας, ο εγγονός του Χαρούν αλ Ρασίντ (766-809) ―ο ήρωας των Χιλίων και Μιας Νυχτών― και ο γιος του τελευταίου, αλ Μαμούν (813-830), γρήγορα έγιναν διάσημοι, όπως και η Βαγδάτη, το κέντρο του κόσμου όπως πίστευαν όλοι οι Μουσουλμάνοι. Η φήμη τους οφείλεται σε δύο παράγοντες: στην παιδεία και στη δημιουργία ενός προτύπου διακυβέρνησης και κοινωνίας. Η ανάπτυξη της παιδείας στο Ισλάμ οφείλεται στους Αβασίδες οι οποίοι συγκέντρωσαν στη Βαγδάτη τους μεγαλύτερους επιστήμονες της εποχής, όπως τον φιλόσοφο αλ Κιντί και τον μαθηματικό αλ Χουαριζμί. Το κίνημα αυτό γνώρισε μεγάλη διάδοση γιατί ήταν ένα όργανο απαραίτητο για τους κυβερνώντες και τους ιερωμένους, την ώρα που η ισλαμική θρησκεία ήταν ακόμη υπό διαμόρφωση. Αυτή η ένταση εξηγεί τα πάθη και τις αλλεπάλληλες κρίσεις που συνόδευσαν αυτόν τον αναβρασμό. Ο χαλίφης αλ Μαμούν καθιέρωσε τον «μουταζαλισμό» ως επίσημο δόγμα του ισλαμισμού. Αυτή η ενέργεια είχε ως αποτέλεσμα τη βίαιη αντίδραση των οπαδών της παράδοσης.

[ Περισσότερα στο τεύχος... ]

Φεβρουάριος 2007 #464

 8 ΤΕΧΝΗ - ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ: Διάφορες εκθέσεις
της Τόνιας Μάκρα
 12 ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ: Μικρά ιστορικά αλιεύματα από τον ωκεανό του Διαδικτύου
του Παύλου Μεθενίτη
 16 ΤΣΑΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ: Η αμφισβήτησή του και η Επανάσταση του 1905
Στη Ρωσία, περί τα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ού αι. πλήθος πολιτικών οργανώσεων αμφισβητούσαν το τσαρικό καθεστώς.
Η επανάσταση του 1905 ξεκίνησε ως μια αυθόρμητη και ειρηνική διαμαρτυρία των Ρώσων που πίστευαν ότι αν ο τσάρος μάθαινε για τις δυσκολίες της ζωής τους θα ευαισθητοποιείτο και θα τους βοηθούσε στην επίλυση των προβλημάτων τους. Η βίαιη καταστολή της από τα τσαρικά στρατεύματα κλόνισε την εμπιστοσύνη του λαού στην καλοσύνη και στην ευσπλαχνία του τσάρου.

Γράφει ο ΜΙΧΑΗΛ ΗΛ. ΝΤΑΣΚΑΓΙΑΝΝΗΣ
Διαβάστε περισσότερα >>
 30 Ο ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ στη Χερσόνησο του Αίμου
ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΕΣ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ
«O  πληθυσμός της Χερσονήσου του Αίμου είναι μεγαλύτερος από οποιασδήποτε χώρας στον κόσμο, εκτός από την Ινδία, και αν οι κάτοικοί της ενώνονταν θα γίνονταν ακατανίκητοι». Αυτά έγραψε ο Ηρόδοτος τον πέμπτο αιώνα. Τα λόγια του ισχύουν επίσης και για το 335 π.Χ., ιδιαίτερα αν προσθέσουμε, για να είμαστε ακριβείς, και τους Ιλλυριούς, τους Δαρδάνους και τους Τριβαλλούς. Επειδή αυτοί οι λαοί ήταν τόσο ριψοκίνδυνοι και τόσο φιλοπόλεμοι όσο οι Σκύθες και οι Πάρθοι. Δεν εκπλήσσει λοιπόν το ότι ο Αλέξανδρος τους χτύπησε προληπτικά το 335 π.Χ. Σκοπός του δεν ήταν απλώς να θέσει όρους. Διότι όπως σημειώνει ο Αρριανός, μόνος απ' όλους τους συγγραφείς, πρόθεσή του ήταν να προκαταλάβει την πιθανότητα εξέγερσης κατά  την προσχεδιασμένη απουσία του για αόριστο χρονικό διάστημα, λόγω της εκστρατείας του στην Ασία, για την οποία είχε ήδη κάνει τις προετοιμασίες του εκείνο τον χειμώνα.

Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΘΑΛΑΣΣΙΝΟΣ
Φιλόλογος
Διαβάστε περισσότερα >>
 42 «ΜΠΟΥΝΤΕΣΒΕΡ», ο νέος γερμανικός στρατός
του Ελευθερίου Ηλ. Καντζίνου
 56 ΒΑΓΔΑΤΗ: «Η Πόλη της Ειρήνης»
Από τον 8ο ως τον 13ο αιώνα, η πρωτεύουσα των Αβασιδών ήταν η πόλη-φάρος του Ισλάμ. Η Βαγδάτη όφειλε τη φήμη της στην εξαιρετική πρόοδο που είχε σημειώσει στον πνευματικό και στον πολιτικό τομέα. Ήταν υπόδειγμα για όλο τον τότε γνωστό κόσμο.

Γράφει ο CHRISTOPHE PICAR

Διαβάστε περισσότερα >>
 62 Η ΙΤΑΛΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΤΗΝ ΑΛΒΑΝΙΑ από το 1914 έως το 1918
του Ιωάννη Σ. Παπαφλωράτου
 74 ΝΤΟΥΦΤ ΚΑΙ ΜΠΑΣΕΝΑΟΥΕΡ: Δύο σίριαλ κίλερ στην Ελλάδα
Την άνοιξη του 1969  οι σεσημασμένοι Γερμανοί κακοποιοί
Χ. Ντουφτ και Χ. Μπασενάουερ έφθασαν στην Αθήνα και σε διάστημα σαράντα ημερών διέπραξαν έξι δολοφονίες, πέντε ληστείες και ένα βαρύ τραυματισμό. Ήταν η πρώτη φορά που στην Ελλάδα δρούσαν δύο «αυθεντικοί» κατά συρροήν δολοφόνοι (serial killers), οι οποίοι καθώς διάλεγαν «τυχαίους» στόχους προκάλεσαν τον τρόμο σε μεγάλη μερίδα του πληθυσμού και άλλαξαν βίαια τη σχέση της ελληνικής κοινωνίας με την έννοια του εγκλήματος…

Γράφει ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΑΓΚΟΣ
Διαβάστε περισσότερα >>
 86 ΤΕΡΓΕΣΤΗ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ από τον 18ο αιώνα
του Γιώργου Λ. Κωνσταντόπουλου
 96 ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ στην Κατοχή
του Φίλιππου Φιλίππου
 106 ΔΥΟ ΑΠΑΤΕΩΝΕΣ ΑΠΟΚΡΥΦΙΣΤΕΣ: Σαιν Ζερμαίν-Καλιόστρο
του Φίλιππου Φίλιππα
 111 Ο ΕΚΛΟΓΙΚΟΣ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ
του Παντελή Στ. Αθανασιάδη
 116 ΤΟ «ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΤΣΕΡΕΝΚΩΦ»
του Θωμά Ζαχαρή
 ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
118 Θέατρο και Ιστορία: Δ. Βυζαντίου «Βαβυλωνία». 120 Ανάμεσα στα αρχαία ερείπια: «Αντανακλάσεις» στα «Μοναστήρια» της Τήνου. 124 Διάλογος με τους αναγνώστες 126 Γιατί το λέμε έτσι; 127 Το ιστορικό Σταυρόλεξο. 128 Καταγωγή ονομάτων και τοπωνυμίων.
ΠΑΠΥΡΟΣ ΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ Α.Ε
Πανεπιστημίου 46, Αθήνα, 106 78
Τηλ.: 210 3611880
info@istoria.gr - letters@istoria.gr
Παρουσίαση εκδήλωσης
Εκδοτικός οργανισμός Πάπυρος - Σχεδίαση απο την Webstart - Web hosting απο την Cityhost